Nuclear Blast Records
Släppt i januari 2014
Enligt den grekiska mytologin var hydran ett giftdrypande ormmonster som spred död och fasa runt omkring sig. För varje huvud man högg av växte två nya ut. Denna mångfacetterade och flerhövdade varelse har fått ge namn till nya skivan från Holländska poprockarna i Within Temptation. I mångt och mycket är det ett passande namn för en mångskiftande skapelse som försöker att följa upp succén efter förra skivan, The Unforgiven (2011). Dessutom har bandet bjudit in en hel del kända gästmusiker, vissa mindre intressanta än andra.
Vad som en gång i tiden lät som symfonisk metall har mer och mer utvecklats till en kommersiellt gångbar poprock. Det är i alla fall så jag har tolkat Within Temptations utveckling sedan mitten av 90-talet fram tills idag. Men så kommer nu deras sjätte album och jag osar en svag återgång till bandets tidigare mer bombastiska ljudbild. Stråkarna smäktar, Sharon den Adels skönsång fyller tomrummet och gitarrerna låter aningens tyngre än tidigare. Skivan packar en hel del muskelkraft vilket jag inte har hört hos bandet sedan The Silent Force från 2004. Enligt holländarna själva är detta albumet en form av tillbakablick och blandning av vad de släppt tidigare. Med godbitar som ljudmässigt härrör från hela karriären bjuds jag som lyssnare på tio spår av varierande karaktär, men även varierande kvalité.
Dangerous är en snabbare låt där före detta Killswith Engagesångaren Howard Jones duellerar i en duett med Sharon. Lika intensivt blir det i Paradise(What About Us?) där den före detta Nightwishsångerskan Tarja Turunen verkligen förgyller låtens refräng. Smolken i bägaren är dock mediokra And We Run där hip-hop ikonen Xzibit gör ett väldigt intetsägande och onödigt inhopp. Jag är inte emot faktumet att bandet faktiskt samarbetar med en hip-hopartist. Däremot är jag inte alls imponerad av gästmusiker som bara har valts ut för att ge ett häftigt namn i tacklistan snarare än att bidra med något eget kreativt.
Covered By Roses är enligt holländarna själva en resa in i mörkare territorium där inspirationen kommer från poeten John Keats (Ode On Melancholy). Tyvärr är det mörkaste med denna låt endast den barnröst som citerar poeten varvid inte ens den låter speciellt vemodigt. Istället pockar Dog Days på min uppmärksamhet. En mäktig kör uppbackas av ett sorgset gitarriff som avslutas i en pianoslinga. Här kan vi börja prata sorg och bedrövelse. Skivan avslutas med The Whole World Is Watching som gästas av David Pirner från Soul Asylum. Även om David Pirner gör en väldigt ärlig sångprestation lyckas han inte frammana det lyft som denna låt behöver. Som avslutning på detta album känns den som ett blekt anti-klimax. Snarare hade den gynnats av att placeras tidigare i låtlistan och ersättas av något av skivans mer muskulösa spår. Döper man sitt album efter ett av grekiska mytologins mest giftiga monster gäller det att hålla stinget uppe hela vägen till slutet.
Bäst: Tarja Turunen och Sharon den Adel utgör en väldigt stark duett
Sämst: Xzibit
Betyg: 7/10
Spår
- Let Us Burn
- Dangerous
- And We Run
- Paradise (What About Us?)
- Edge Of The World
- Silver Moonlight
- Covered By Roses
- Dog Days
- Tell Me Why
- The Whole World Is Watching
Bandmedlemmar:
Sharon den Adel – Sång
Robert Westerholt – Gitarr
Ruud Jolie – Gitarr
Stefen Helleblad – Gitarr
Joeren Van Veen – Bas
Martijn Spierenburg – Keyboard
Mike Coolen – Trummor
Andra musiker som medverkar på denna skiva:
Howard Jones – Sång på Dangerous
Xzibit – Sång på And We Run
Tarja Turunen – Sång på Paradise (What About Us?)
Dave Pirner – Sång på The Whole World Is Watching
Text: Cecilia Wemgård